TØI har på oppdrag fra Hordaland fylkeskommune, med Bergensprogrammet som viktig finansieringskilde, gjennomført en førundersøkelse blant innbyggerne i influensområdet til de tre første utbyggingsetappene av Bybanen i Bergen.
Førundersøkelsen skal legge et grunnlag for på senere tidspunkter å kunne si noe mer grunnfestet om de reisemessige effektene av å etablere Bybanen.
Av rapporten framgår det blant annet at 17 prosent av de yrkesaktive i Bergen vil teoretisk kunne benytte Bybanen på hele arbeidsreisen når den er ferdig bygget fram til Flesland.
21 prosent av de yrkesaktive i Bergen kommune bor mindre enn en kilometer i luftlinje fra bybanestasjonene i Bergen sør (strekningen fra sentrum til Flesland flyplass).
Et mindretall (35 prosent) av innbyggerne i Bergen sør – Bybanekorridoren – gir uttrykk for at etableringen av Bybanen vil gi et bedre kollektivtransporttilbud, at de vil reise mer kollektivt (27 prosent) eller bruke sentrum mer (18 prosent).
Du er her
- > Trafikkpotensial for Bybanen i Bergen
Trafikkpotensial for Bybanen i Bergen
35 prosent av innbyggerne i bybanekorridoren mellom Bergen sentrum og Flesland svarer at etableringen av Bybanen vil gi dem et bedre kollektivtransporttilbud. 27 prosent sier de vil reise mer kollektivt og 18 prosent sier de vil bruke sentrum mer når de har anledning til å bruke Bybanen.
Siste nytt
- Nullvekst i biltrafikken i byene krever mer målrettet politikk lokalt
- Økt vekt på tunge kjøretøy er både lønnsomt og reduserer CO2-utslippene
- Elbysykkeltilbud i Kongsberg og Lier er lite brukt
- Stort behov for koordinering og informasjonsutveksling
- Politikk og ikke kunnskapsgrunnlag ofte avgjørende for politiske beslutninger