Gjennomgangen er gjort av Transportøkonomisk institutt på oppdrag fra sekretariatet for Nasjonal transportplan. Hensikten er å få en oversikt over hvilke ressurser som trengs om kollektivtransporten i framtida skal dekke en større andel av transportetterspørselen slik som myndighetene ønsker.
Rapporten tar for seg konseptvalgutredninger og overordnete planer for byområdene Oslo/Akershus, Bergen, Trondheim, Jæren (Stavanger/Sandnes), Kristiansand, Tromsø, Grenland og Nedre Glomma og Drammen (Buskerudbyen).
Det vil bli en utfordring å finansiere infrastruktur, materiell og drift for å kunne utvikle et kollektivtilbud som tar mye av etterspørselsveksten og som derved kan bidra til å avlaste vegsystemet i byområdene. De ulike konseptvalgutredningene (KVU) viser likevel at konseptene med satsning på kollektivtransport kommer best ut i analysene.
I flere av byområdene inngår bybane og/eller høystandard bussløsning i de konseptene som er utredet.
Alle byområdene har inngått avtaler innenfor programmet ”Framtidens byer”. De er også tildelt midler fra staten gjennom Samferdselsdepartementets belønningsordning for bedre kollektivtransport og mindre bilbruk.
Du er her
- > Store investeringsbehov i kollektivtrafikken
Store investeringsbehov i kollektivtrafikken
Det er behov for 7-8 milliarder kroner i årlige investeringer i kollektivtrafikken i de ni største byområdene i Norge. Dette viser en gjennomgang av foreliggende planer og utredninger.