Dette framkommer av TØI-rapporten Myter og fakta om køprising.
Da køprising ble innført som en forsøksordning i Stockholm i 2006, sank biltrafikken over bompengesnittet i rushtiden med 22 prosent. Framkommeligheten ble sterkt forbedret. Forsinkelsene i rushtiden ble redusert med 30 til 50 prosent.
Tiltaket hadde også positive miljøkonsekvenser. CO2-utslippet i indre by ble redusert med 14 prosent og den lokale forurensningen ble redusert med 8-14 prosent. Etter forsøksordningen ble det gjennomført en folkeavstemning hvor et flertall i Stockholm stemte for ordningen. Fra sommeren 2007 ble ordningen innført på permanent basis.
I London er trafikken inn til sentrum fortsatt ca 20 prosent lavere enn før man innførte køprising i 2003. I 2007 ble avgiftssonen utvidet vestover, noe som førte til at antallet personbiler som kjører inn i dette området falt med 14 prosent.
Singapore var den første byen som innførte køprising i 1975. Her justerer man satsene jevnlig for å oppnå en optimal trafikkavvikling.
Rapporten oppsummerer erfaringene fra ulike steder hvor køprising er tatt i bruk. Innledningskapitlet tar for seg en del påstander har vært opp i debatten om køprising.
Rapport:
Myter og fakta om køprising. TØI-rapport 1010/2009. Av Harald Aas, Harald Minken og Hanne Samstad