TØI har på oppdrag fra Statens vegvesen utredet ulike sider ved å innføre lavutlsippssoner i de største byene for å redusere utslippene av NO2. Nye dieselbiler med partikkelfilter slipper ut inntil 70 ganger mer NO2 enn tilsvarende bensinbiler.
Rapporten konkluderer med at motstanden mot permanente soner kan bli så stor at de kan bli vanskelige å innføre. Andre tiltak bør derfor vurderes først, som å påvirke nybilsalget slik at ikke forurensende dieselbiler fortsetter å fases inn i bytrafikken.
Det er viktig å informere det bilkjøpende publikum om at det i framtiden kan komme restriksjoner på bruk av dagens dieselbiler i de største byene, og oppfordre alle som skal kjøpe ny bil til bruk på slike steder, å velge en hybridbil (eller bensinbil) som har lave utslipp av NO2. Når de nye Euro 6-kravene trer i kraft i 2015, vil utslippet av NO2 fra nye dieselbiler bli betydelig redusert.
Du er her
- > Medieoppslag om TØI og dieselbiler
Medieoppslag om TØI og dieselbiler
I diverse medieoppslag i det siste er det framstilt som om at TØI anbefaler et forbud mot dieselbiler i de største byene som har overskridelser av NO2 på årsbasis. Dette bildet trenger en nyansering.
Siste nytt
- Mobilitet 2025-konferansen 4. mars
- Elektriske tunge kjøretøy er mest klimavennlige på veien
- De fleste elbilister reiser som før etter stengingen av kollektivfelter
- Mer miljøvennlig fly-drivstoff gir lavere CO2-utslipp enn utbygging av Nord-Norgebanen
- Automatiserte kjøretøy vil utfordre det tradisjonelle transportsystemet