Det viser en kartlegging TØI har gjort blant fylkeskommunene. I tillegg kommer synliggjøring av ansvarsforhold i hele reisekjeden, vintervedlikehold og mangel på nasjonale standarder.
Undersøkelsen viser at 11 fylkeskommuner nå har universell utforming med i sine fylkesplaner. Mens man tidligere fokuserte mest på enkelttiltak, legges det nå vekt på å se hele reisekjeden, med bussmateriell, infrastruktur og informasjon, i sammenheng.
Studien viser at det siden 2004 har det vært et stadig sterkere fokus på tilgjengelighet for alle. Nasjonal transportplan 2006-2015 har forankret mål om universell utforming, og regjeringens tilgjengelighetsprogram Bedre infrastruktur, Rullende materiell, Aktiv logistikkforbedring 2006-2009 (BRA), har bidratt med midler.
Elleve fylkeskommuner har formulert generelle mål i fylkesplanene sine, mens to fylkeskommuner (Hordaland og Rogaland) har også egne fylkesdelplaner for universell utforming. Planene oppsummerer blant annet status på områder som materiell, infrastruktur og informasjon.
Omlag halvparten av fylkeskommunene har gjennomført kartlegginger av situasjonen. Dette er et viktig skritt før tiltak kan settes i verk. Likevel virker de fleste fylkeskommunene usikre på hvor lett eller vanskelig det er å reise kollektivt for ulike brukergrupper.
Fylkeskommunene opplever også at arbeiet med universell tilrettelegging i noen tilfeller skaper konflikter med andre transportpolitiske mål som økt effektivitet.
Du er her
- > Fylkenes arbeid med universell utforming kartlagt
Fylkenes arbeid med universell utforming kartlagt
Økonomiske ressurser, holdninger, kompetanse og brukernes tillit til transportsystemet er viktige utfordringer i arbeidet med å gjøre kollektivtransporten tilgjengelig for alle.
Siste nytt
- Elektriske tunge kjøretøy er mest klimavennlige på veien
- De fleste elbilister reiser som før etter stengingen av kollektivfelter
- Mer miljøvennlig fly-drivstoff gir lavere CO2-utslipp enn utbygging av Nord-Norgebanen
- Automatiserte kjøretøy vil utfordre det tradisjonelle transportsystemet
- Maskinlæring kan forutse reisemønstre