Ulykkeskostnadene omfatter realøkonomiske komponenter som medisinske, materielle og administrative kostnader, samt produksjonsbortfall. Disse er beregnet til ca 4 millioner kroner for et dødsfall i trafikken.
I tillegg kommer komponenten som omfatter folks verdsetting av risikoreduksjon, eller det man kan betegne som betalingsvilje for å forhindre tap av velferd. For en dødsulykke utgjør denne ”velferdseffekten” vel 26 millioner kroner. Slike verdier er basert på internettbaserte spørreundersøkelser hvor folk er stilt overfor hypotetiske valgsituasjoner. Svarene indikerer betalingsvilligheten for å redusere risiko i trafikken som kan føre til død eller skader.
De nye verdiene som TØI foreslår brukt i nytte/kostnadsundersøkelser ser dermed slik ut:
Ulykkeskostnader (2009 kr) pr skadetilfelle etter skadegrad
Ulykkestype og kostnadsart |
|
Kostnader ordnet etter alvorligste skade (kr) |
||||
Drept |
Meget alvorlig skade |
Hard skade |
Alvorlig skade |
Lettere |
Kun materiell skade |
|
Realøkonomiske kostnader |
4 095 962 |
9 570 090 |
5 361 365 |
4 124 127 |
146 345 |
29 564 |
Velferdseffekt |
26 126 880 |
13 362 853 |
5 225 376 |
4 019 520 |
467 342 |
0 |
Total ulykkeskostnad |
30 222 842 |
22 932 943 |
10 586 741 |
8 143 647 |
613 687 |
29 564 |
Total ulykkeskostnad (avrundet) |
30 220 000 |
22 930 000 |
10 590 000 |
8 140 000 |
614 000 |
30 000 |
TØI rapport 1053C/2010
Dataene ble samlet inn gjennom internettbaserte spørreundersøkelser hvor respondentene ble stilt overfor en rekke valgsituasjoner og direkte spørsmål.
Verdiene for tap av velferd ved dødsfall (også betegnet som verdien av et statistisk liv eller ”velferdseffekt”) spriker mye avhengig av hva slags metodisk tilnærming som er lagt til grunn.
Samvalgsanalysen stilte respondentene overfor en rekke valgsituasjoner, der reisetid, døds- og skaderisiko og bompengebetaling ble endret. Ut fra disse dataene har man beregnet verdien av et statistisk liv til 22 mill kr..
Når man brukte en annen innfallsvinkel og spurte hvor mye respondentene var villige til å betale for reduksjon av antallet trafikkdrepte innenfor en region, med generell avgiftsbetaling, ble verdien av statistiske liv beregnet til 39 mill kroner.
Tatt i betraktning at resultatene spriker avhengig av hvilken metodisk tilnærming man benytter, anbefaler rapporten at dagens nivå på verdien av statistiske liv i de offisielle verdsettingene for transportsektoren videreføres. Det vil si at verdien setes til ca 26 mill kr. Når de realøkonomiske kostnadene legges til, blir totalkostnaden for dødsfall i trafikken 30.2 millioner kroner.
Studien har ikke samlet inn nye tall over medisinske, materielle og administrative kostnader, ei heller det såkalte produksjonsbortfallet. De realøkonomiske kostnadene er funnet ved å revidere de anslagene som ligger til grunn for eksisterende verdier.