Den første norske sykkelekspressvegen planlegges i Stavanger. Arbeidet forventes å bli påbegynt i 2014. Det dreier seg om en ca. 13 km lang strekning mellom Stavanger og Sandnes. Også Oslo, Bergen, Trondheim og Kristiansand ønsker å etablere slike veger, men her er planleggingen ikke kommet så langt som i Stavanger.
Tiltaket er også nevnt i den nye norske sykkelstrategien for 2014–2023 (transportetatenes forslag til NTP 2014–2023).
I en ny TØI-rapport antydes det at kostnadene for å etablere slike veger i Norge kan variere enormt, fra 500 000 kroner til 30 millioner kroner per kilometer. Årlige driftskostnader per kilometer anslås til over 50 000 kroner. Likevel vil anlegg og drift av sykkelekspressveger vil være samfunnsøkonomisk lønnsomt, ifølge vurderinger i rapporten.
I Danmark er etablering av sykkelekspressveger påbegynt i både København, Aarhus og Aalborg. Især planen for København-området er veldig ambisiøs. Her planlegges et nett bestående av 26 såkalte cykelsuperstier med en samlet lengde på 300 km. I Sverige er de to første sykkelekspressvegene under bygging i Örebro, mens en annen er under planlegging på strekningen mellom Lund og Malmö.
Referanse:Sykkelekspressveger i Norge og andre land – Status, anbefalinger og erfaringer, TØI-rapport 1196/2012, Forfatter: Michael W. JSørensen, Michael W. J.