Onsdag 5. mars forsvarer han avhandlingen for graden PhD ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Institutt for industriell økonomi og teknologiledelse.
Avhandlingen presenterer nye optimeringsmodeller for intermodal godstransport, og har vært en del av Eureka-prosjektet POLCORIDOR som ble støttet av Norges forskningsråd og ledet av Transportøkonomisk institutt.
Grunnidéen i Polcorridor-studien har vært å utforske mulighetene for nye godstogtjenester gjennom Øst-Europa. Ved å knytte disse togtjenestene til eksisterende ferger, skipsruter og lastebiltjenester, kan man tilby fullverdige intermodale transporttjenester mellom Norden og Sørøst-Europa.
I doktorgradsarbeidet har Andersen studert planleggingsproblemer og identifisert faktorer som det er viktig å ta hensyn til ved modellering og optimering av transporttilbudet i denne korridoren.
Avhandlingen inneholder også en generell del, hvor Andersen fokuserer på hvordan eksisterende planleggingsmodeller for tjenestenettverk kan utvides til å gi en bedre representasjon av ressurser som for eksempel kjøretøy, noe det har vært et uttrykt behov for. I avhandlingen presenteres et rammeverk for slike modeller, og det presenteres også en spesialutviklet løsningsmetode som gjør det mulig å bruke modellen for reelle planleggingsbehov i transportindustrien.
Avhandlingen presenterer nye optimeringsmodeller for intermodal godstransport, og har vært en del av Eureka-prosjektet POLCORIDOR som ble støttet av Norges forskningsråd og ledet av Transportøkonomisk institutt.
Grunnidéen i Polcorridor-studien har vært å utforske mulighetene for nye godstogtjenester gjennom Øst-Europa. Ved å knytte disse togtjenestene til eksisterende ferger, skipsruter og lastebiltjenester, kan man tilby fullverdige intermodale transporttjenester mellom Norden og Sørøst-Europa.
I doktorgradsarbeidet har Andersen studert planleggingsproblemer og identifisert faktorer som det er viktig å ta hensyn til ved modellering og optimering av transporttilbudet i denne korridoren.
Avhandlingen inneholder også en generell del, hvor Andersen fokuserer på hvordan eksisterende planleggingsmodeller for tjenestenettverk kan utvides til å gi en bedre representasjon av ressurser som for eksempel kjøretøy, noe det har vært et uttrykt behov for. I avhandlingen presenteres et rammeverk for slike modeller, og det presenteres også en spesialutviklet løsningsmetode som gjør det mulig å bruke modellen for reelle planleggingsbehov i transportindustrien.