Illustrasjonsfoto: Harald Aas |
Dette viser en oversikt over hovedlinjer i organiseringen av kollektiv og offentlig betalt transport i fire nordiske landene (Sverige, Danmark, Finland og Norge) utarbeidet av TØI.
Organiseringen gjenspeiler hvordan den offentlige forvaltningen i disse landene er ordnet, med ulik rollefordeling mellom staten, kommunene og et regionalt mellomnivå.
På grunn av sterkt varierende geografi, næringsliv og demografi, er behovet for lokal/kommunal tilpasning av transportsystemet større i Norge enn i resten av Norden. Dermed er ulempene ved manglende kommunalt engasjement, liten økonomisk handlefrihet og svakere faglig/administrativ statlig støtte, særlig store i Norge, fremgår det av rapporten.
Ut fra sammenlikninger av erfaringene i våre naboland, foreslår rapporten tre punkter som kan være verdt å se nærmere på:
1. Samle ansvaret for all kollektiv og regional transport til ett administrasjonsselskap i hver region, med de ulike kjøpere av tjenester som avtalepartnere/medeiere. På denne måten kan tilbudet forenkles for brukerne, driften effektiviseres og konkurranseutsettingen av operasjonene gi de ønskete resultater.
2. Det bør vurderes å la kommunene, i tråd med erfaringene fra Sverige og Danmark, få en mye sterkere rolle, politisk, faglig og økonomisk, i utviklingen av kollektivtransporten.
3. Det er bred enighet i fagmiljøene i Norden om at samordning av ulike transportoppgaver er nødvendig for å få til god kvalitet på det offentlige transporttilbudet, og da særlig i spredtbygde distrikter. Løsningene med reisesentraler i Finland og fleksibel, anropstyrt bestillingstrafikk i Danmark og Sverige, kan være interessante også for norske forhold.
legg inn en kommentar om du mener noe om denne artikkelen