![]() |
Det finnes liten kunnskap om sammenhengen mellom parkering og husholdenes bilhold, bilbruk og økonomi. Illustrasjonsfoto: Flemming Dahl |
Dette betyr at parkering ikke brukes som virkemiddel for å påvirke bilhold.
TØI og VTI har studert grunnlaget for og målet med parkeringsnormene i seks norske og fem svenske byer. Oversikten viser at det er forskjeller i hvilket grunnlag byene har for sine normer og hvor detaljert normene er bygget opp.
Normene for næringsformål, og da særlig for utbygging i sentrale deler av byene, har gradvis blitt mer restriktive over tid. For boliger er det fortsatt et prinsipp at det skal være tilstrekkelig med parkering. Dette betyr at parkering ikke brukes som virkemiddel for å påvirke bilhold.
Både ut fra et samfunnsøkonomisk og et planteoretisk perspektiv er det undersøkt om parkeringsnormene påvirker bilhold og bilbruk. To litteraturstudier viser at det er liten kunnskap om sammenhenger mellom parkering og husholdenes bilhold, bilbruk og økonomi.
Det er dermed grunn til å skaffe mer kunnskap om hvordan parkeringstilbudet ved boliger påvirker bilhold og bilbruk.