![]() |
Transportøkonomisk institutt har på oppdrag fra KS/Grønne energikommuner gjennomført en studie av kommune-planene i Vestfold og visualisert et fremtidsscenario for kommunenes klimagassutslipp.
Gjennomgang av kommuneplanene viser at alle kommunene har målsettinger om en bærekraftig utvikling og satsing på miljøvennlig transport i samsvar med rikspolitiske bestemmelser. For de fleste av kommunene synes det imidlertid å være dårlig samsvar mellom målsettinger i planen og den praktiske planleggingen nedfelt i plankart og bestemmelser. Mange av kommunene legger opp til en ”både-og-politikk”, der det legges til rette for både tett og spredt utbygging.
Kommunenes arealplanlegging påvirker befolkningens reisevaner, og er viktig for å redusere klimagassutslippene. Kommunene legger føringer for bolig- og næringsutvikling i kommune¬planene, noe som gir ringvirkninger for reisevaner og bruk av transportmiddel.
Dersom målsettingene om en bærekraftig utvikling skal nås, bør arealplanleggingen legge til rette for å redusere transportbehov og stimulere til at flere vil benytte kollektive transportmidler, gange eller sykkel. Dette kan gjøres gjennom å lokalisere fremtidige boliger og arbeidsplasser i tilknytning til eksisterende bebyggelse.