-
Nullvekst i biltrafikken i byene krever mer målrettet politikk lokalt
Det legges liten vekt på samfunnsøkonomisk lønnsomhet, måloppnåelse og kostnadseffektivitet i arbeidet i områdene med byvekstavtaler.
-
Økt vekt på tunge kjøretøy er både lønnsomt og reduserer CO2-utslippene
En vektøkning for tunge kjøretøy vil gi langt større innsparinger for transportselskapene enn de økte kostnadene det offentlige vil ha med vedlikehold.
-
Elbysykkeltilbud i Kongsberg og Lier er lite brukt
Erfaringene fra pilotprosjektet med elbysykler i Kongsberg og Lier er at disse har blitt svært lite brukt. Men i Drammen har prosjektet fungert godt.
-
Fylkeskommunenes trafikksikkerhetsarbeid:
Stort behov for koordinering og informasjonsutveksling
Betydelige forskjeller mellom hvor godt fylkeskommunene har lykkes med å innovere og lære i trafikksikkerhetsarbeidet etter regionreformen i 2020.
-
Utredning for utredningens skyld?
Politikk og ikke kunnskapsgrunnlag ofte avgjørende for politiske beslutninger
Andre hensyn enn det faglige grunnlaget de selv har bestilt er avgjørende for politiske beslutninger, særlig i transportsektoren, forteller politikerne i ny studie.