logo

Søk

TØI i Media

  • Det er ikke verdt å ta sjansen

    16.12.2018

    MEININGAR: «Når det kommer til bil og promille er det ingen gråsoner. Man må være klin edru. Det er små marginer i trafikken, og kun et øyeblikks uoppmerksomhet kan koste liv», skriv Randi Hagen Eriksrud, generalsekretær i Av-og-til.

  • - Omgjøringen av Aronnesveien er ikke et plutselig innfall, men resultat av et grundig faglig arbeid

    14.12.2018

    Bjørg Anita Joki i Statens vegvesen svarer på kritikken. Foreldre og andre beboere langs Aronnesveien er opptatt av trafikksikkerheten for barna i området. Det er vi i Statens vegvesen også.

  • Spørsmålet er: Hva skal vi gjøre med elbil-batteriet?

    13.12.2018

    Elbilen har mange positive sider, og mange nordmenn er litt stolte av at Norge er verdensledende på å ta den i bruk. Men, som fredsprisvinner Denis Mukwege denne uken minnet oss om, råvarer til elbilen vokser ikke på trær.

  • Hårete mål

    13.12.2018

    Det britiske togselskapet Go-Ahead har lagt opp til en årlig trafikkvekst på Sørlandsbanen på 6 %. Nils Fearnley, forskningsleder ved Transportøkonomisk institutt, sier til Dagsavisen at det er lite sannsynlig.

  • Go-Ahead trur på 6 prosent fleire passasjerar kvart år

    13.12.2018

    - Vekst på 6 prosent eller meir over lengre tid er sjeldan, seier forskingsleiar Nils Fearnley ved Transportøkonomisk institutt til Dagsavisen.

  • Go-Ahead tror på flere passasjerer

    13.12.2018

    Når britiske Go-Ahead tar over Sørlandsbanen er planen en årlig passasjervekst på 6 prosent i snitt. Det syns Transportøkonomisk institutt er ambisiøst og hører til sjeldenhetene, skriver Dagsavisen.

  • Vegmilliardar til minibygder

    13.12.2018

    Nettleseren din støtter ikke video. Vegmilliardar til minibygder Det bur nesten ingen menneske der. Men likevel skal staten bruke milliardar på småbygdene dei neste åra.

  • Reknar med fleire togpassasjerar

    13.12.2018

    Transportøkonomisk institutt meiner Go-Ahead planlegg ein «ambisiøs» passasjervekst på Sørlandsbanen, skriv Dagsavisen. Når det britiske selskapet overtek toga mellom Oslo og Stavanger om eit år, reknar dei med seks prosent fleire passasjerar.

  • Go-Ahead tror på 6 prosent flere passasjerer hvert år

    13.12.2018

    Når britiske Go-Ahead tar over Sørlandsbanen, er planen en årlig passasjervekst på 6 prosent i snitt. Det syns Transportøkonomisk institutt er ambisiøst.

  • Kommuner tester elbilflåte

    12.12.2018

    NYHETER Elbiler i kommunale bilflåter ser det ut til å fungere bra, skriver forskning.no. Elbilene ser ut til å fungere i de kommunale bilflåtene. Foto: Laila Sandvold Macdonald

  • Alkolås skaper økt trygghet for kommunale kjøretøy

    12.12.2018

    Norske kommuner og fylkeskommuner eier mange biler, nyttekjøretøy og busser. Stadig flere kjøretøy i Norge får nå innmontert alkolås som følge av at Stortinget våren 2018 vedtok endringer i vegtrafikkloven.

  • Go-Ahead må få fullere tog

    12.12.2018

    Go-Ahead legger opp til en trafikkvekst som tilhører sjeldenhetene, ifølge trafikkforsker.

  • Snart 200.000 elbilar - no vil Frp fjerne momsfritaket

    11.12.2018

    I løpet av desember vil elbil nummer 200.000 rulle ut på norske vegar. Norsk elbilforening er provosert over forslaget frå Framstegspartiet om å fjerne momsfritaket på nullutsleppsbilar. Noreg er heilt i verdstoppen når det gjeld elbilar. Pr.

  • Alkolås skaper økt trygghet for kommunale kjøretøy

    10.12.2018

    Norske kommuner og fylkeskommuner eier mange biler, nyttekjøretøy og busser. Stadig flere kjøretøy i Norge får nå innmontert alkolås som følge av at Stortinget våren 2018 vedtok endringer i vegtrafikkloven.

  • Kamp om handelssjokket

    10.12.2018

    Flere kommuner og lokalpolitikere aksepterer ikke at de ikke selv får bestemme hvor de kan tilrettelegge for vekst og handel. Spill av artikkelen Fredag skrev Estate Nyheter om handelssjokket i Akershus.

  • - Eier elbil, men leaser hybrid

    08.12.2018

    Valget mellom å «leie eller eie» bilen din er ofte avhengig av typen drivstoff den har, viser en ny rapport fra Statistisk sentralbyrå.

  • Det er ikke verdt å ta sjansen

    08.12.2018

    Nå er det jul igjen, og festlighetene står for tur. Men det er ikke bare jolly golly good times. Alt for mange kjører bil dagen etter julebordet. Kjenner du deg igjen? Du våkner, litt sliten. For i går var det julebord.

  • Gratis kollektivtilbud - Derfor får ikke Norge gratis kollektivtransport

    07.12.2018

    Nei, dessverre - norske politikere vil ikke gjøre som Luxemburg og gi Norges befolkning gratis kollektivtilbud. - Dette har de fleste av oss råd til.

  • Robert gir opp som bilberger - måtte jobbe døgnet rundt for å holde driften gående

    07.12.2018

    Bilberger Robert Johansen hadde 2000 oppdrag i året. Det var likevel ikke nok. - Jeg måtte ta et valg, og bestemte meg for å leve et normalt liv i stedet for å jobbe døgnet rundt, sier tidligere bilbergingssjåfør Robert Johansen fra Rognan.

  • Drosjer i Akershus kan være nullutslipp i 2023

    07.12.2018

    Forskere ved TØI har vurdert muligheter og konsekvenser dersom Akershus fylkeskommune innfører et krav om nullutslipp til drosjenæringen i fylket.

  • Skrot Oslopakke3

    07.12.2018

    Ny E18, T-bane til Fornebu og nye trikker er alle elendige prosjekter I over 20 år har Oslo kommune og Akershus fylkeskommune samarbeidet om innkreving av bompenger og samferdselstiltak gjennom Oslopakke 1-2-3,

  • Veien til nullutslipp i transportsektoren

    07.12.2018

    Let's act" var mottoet på konferansen Road Show Clean Fuels arrangert av Akershus fylkeskommune på Norges Varemesse den 5. desember 2018.

  • Kollektivtransport i Luxemburg - Første land i verden gjør all kollektivtransport gratis

    06.12.2018

    Vil det samme være mulig i Norge? Fra 1. januar 2020 blir kollektivbilletten historie i Luxemburg. Med det blir landet det første som innfører gratis kollektivtransport for alle sine innbyggere.

  • Familier trives bedre i Oslo sentrum enn i forstedene

    06.12.2018

    Selv familier med barn trives bedre i nabolaget dersom de bor i Oslo sentrum istedenfor i en forstad 5-15 kilometer unna bykjernen, ifølge en ny studie referert av ABC Nyheter. I tillegg er sentrumsbeboerne i bedre form.

  • Fravær av ulykker bør ikke definere sikkerhet

    05.12.2018

    Et sikkerhetsarbeid som kun styres etter ulykkesstatistikk har ikke potensial til å nå noen nullvisjon for ulykker. Vi trenger også kunnskap for å forstå hva som skaper sikker transport.

  • Drosjemarkedet ikke til besvær

    05.12.2018

    I et innlegg i Dagens Næringsliv 1. desember er Jørgen Aarhaug ved Transportøkonomisk Institutt bekymret for at foreslåtte endringer i reguleringer av drosjemarkedet kan gi enkelte sentraler for stor markedsmakt.

  • Forskere anbefaler lavere fartsgrenser - Dale vil ha dem opp

    04.12.2018

    Til tross for at forskerne er sikre på sammenhengen mellom trafikksikkerhet og fartsgrenser, vil ikke samferdselsministeren senke fartsgrensene. Han vil heller øke dem.

  • Er makskvoter på flyreiser et godt klimatiltak? Slik svarer lederen i Norsk Flygerforbund og stortingspolitikeren fra Venstre

    04.12.2018

    Lederen for Stortingets energi- og miljøkomité, Ketil Kjenseth (V), har foreslått kvoter på flyreiser som et mulig miljøtiltak. Forbundsleder Yngve Carlsen fra Norsk Flygerforbund mener han bommer på mål. Se argumentene.

  • Skuffet Vefsn-ordfører: - Sjokkert over at storflyplass vippet saken i Ranas favør

    03.12.2018

    Mens hele Helgeland holdt pusten, konkluderte ressursgruppa ved Helgelandssykehuset at et nytt felles akuttsykehus legges til Rana. - Svært skuffende, mener Vefsn-ordfører Jann Arne Løvdahl.

  • Les hele rapporten til ressursgruppa her

    03.12.2018

    Mandag ble ressursgruppas rapport om fremtidig sykehusstruktur på Helgeland lagt frem. I den konkluderes det med at det bør være ett stort sykehus på Helgeland og det bør legges til Mo i Rana. Her kan du lese hele rapporten.

      

Gaustadalleen 21, 0349 Oslo

Tlf: +47 - 22 57 38 00

E-post: toi@toi.no