logo

Søk

TØI i Media

  • 10 minutters-byen

    20.11.2018

    Prinsippet om 10 minutters gangavstand til tog og sentrum er et utgangspunktet for forslag til fortettingsstrategien «Amfiplanen».

  • En pris for alt

    20.11.2018

    Veiprising er en smartere avgift på bilbruk som vil være vinn-vinn for de fleste. Spesielt i Norge.

  • To misvisende «myter» om klimapolitikk

    19.11.2018

    NRK lot i forrige uke to elbil-entusiaster, Lasse Fridstrøm fra TØI og Frederic Hauge fra Bellona, uttrykke sine meninger gjennom en kronikk og en påfølgende replikk som begge berører temaet klimapolitikk.

  • Hugsar du denne?

    19.11.2018

    Varselpinnen var mykje brukt på syklar før i tida, men no ser me dei sjeldan. Det ynskjer ein entusiast å endra på. - Varselpinnen gjer at eg kjenner med tryggare i trafikken, seier Lillian Brudevoll frå Hyggen i Buskerud.

  • CO2-komponenten i engangsavgiften er viktigst for redusert utslipp

    19.11.2018

    Den differensierte beskatningen av personbiler og de omfattende skattefordelene for nullutslippsbiler utgjør svært slagkraftige virkemidler i klimapolitikken.

  • Forsker med overraskende funn: De som bor i Oslo sentrum trives best

    18.11.2018

    Selv familier med barn trives bedre i nabolaget dersom de bor i Oslo sentrum istedenfor i en forstad 5-15 kilometer unna bykjernen, ifølge en ny studie.

  • «Mangler MDG fundamentale naturfagskunnskaper?»

    17.11.2018

    Leder av Oslo MDG, Einar Wilhelmsen, har harselert over landskapsarkitekt Johs. Oraugs debattinnlegg i Akersposten om CO2-konsekvenser med bymessig fortetting av Smestad. Det svarer Oraug på her. 14.

  • Skriftlig spørsmål fra Ole André Myhrvold (Sp) til samferdselsministeren

    16.11.2018

    Dokument nr. 15:336 (2018-2019) Innlevert: Sendt: 18 Besvart: 16.11.2018 av samferdselsminister Jon Georg Dale Spørsmål Ole André Myhrvold (Sp): Har evalueringen av den lovede evalueringen fra BaneNor funnet sted,

  • Hovedstaden blir mer gangvennlig

    16.11.2018

    Oslo vokser og det er bred politisk enighet om at mobiliteten må bli grønnere. Hittil har det vært mye fokus på sykkel og kollektiv - nå blir også gange satt på dagsorden.

  • Ny metode kan redusere antall drepte i trafikken

    16.11.2018

    TØI har tidligere estimert at mellom 7 og 56 drepte og hardt skadde kunne vært unngått årlig i Norge i perioden 2007-2016, dersom flere godstransportbedrifter arbeider systematisk med sikkerhetskultur og sikkerhetsledelse.

  • Slik kan det bli færre tungbilulykker

    15.11.2018

    Jo mer transportbedrifter som opererer tunge godsbiler arbeider internt med trafikksikkerhetstiltak, jo mer kan de redusere faren for at tungbilene blir involvert i ulykker, viser TØI-forskning.

  • Anbodet på Solparken er no lagt ut, men kva er eigentleg Solparken?

    15.11.2018

    Vi er no komne eit skritt nærare å få Solparken på plass, for no er anbodet på jobben lagt ut. Solparken skal bli eit samlingspunkt i Fosnavåg sentrum, som skal gje trivsel og ein trygg og bilfri boltreplass for alle aldrar.

  • Mer penger og bedre luft

    14.11.2018

    Man kan faktisk få i pose og sekk: Her er et uegoistisk valg som er en strålende nyhet for helsen og lommeboken din. I en kronikk i NRK Ytring 11.

  • Kjøp av Brukerundersøkelser i FoU-programmet BEVEGELSE

    14.11.2018

    Anskaffelsesforskriften Kunngjøring av kontraktsinngåelse EØS-kunngjøring Del I: Oppdragsgiver I.1) Navn og adresser Statens vegvesen 971 032 081 Postboks 6706 Etterstad Oslo 0609 NO Kontaktperson: Leif Oddbjørn Møller

  • Tek køyretimar på fjellovergangar for å unngå ulukker

    14.11.2018

    EIDFJORD (NRK): Transportskule går nye vegar for å gjere ferske yrkessjåførar betre rusta for fjellovergangane. Noreg er eit land som ligg heilt i verdstoppen når det gjeld trafikksikkerheit.

  • Sentralisere og fortette i all evighet - uansett?

    13.11.2018

    «Sentralisering og fortetting er rett og slett blitt svaret i mange sammenhenger», skriver Arvid Strand i dette innspillet.

  • Byutvikling og bytransport - med forskernes bistand

    13.11.2018

    LITT AV HVERT: Det er ikke dagligkost for forskere å motta massiv her-og-nå-dokumentasjon på at det de driver med faktisk kan være av interesse for andre Men da en gjeng TØI-forskere på feltet byutvikling og bytransport inviterte til

  • TØI: Flere barrierer for klimavennlige byer

    13.11.2018

    Mangel på kunnskap står i veien for klimavennlige byer. - Det er interessant at vi bygger byer for biler og byer for klima på èn og samme tid, sier TØI-forsker Aud Tennøy. Norske byer står overfor en viktig omstilling.

  • Flyene går uansett

    11.11.2018

    Fire myter om klimapolitikken. Myte nummer en: Vi subsidierer elbiler. Hos Skavlan 26.10. uttalte forfatteren Erlend Loe: «I Norge nå har vi en slags absurd situasjon.

  • "Skal skjebnen for Helgelandssykehuset bli et spill om regional politisk arroganse og maktstyring?"

    10.11.2018

    Sykehusstruktur, lokalisering og ambulansetider Ambulansetider for Helgeland sammenliknes med nasjonale ambulansetider, beregnet ut fra 49 utvalgte opptaksområder i Norge.

  • Tom Alfred føler seg dårligere behandlet fordi han har Tesla

    10.11.2018

    Nettleseren din støtter ikke video. Tom Alfred føler seg dårligere behandlet fordi han har Tesla Han er stolt av bilen sin, men unngår å snakke om den blant venner. Debatten om elbil har aldri vært mer betent. Bilen endret alt.

  • SV og Venstre hardt ut mot «klimasinken» Sp

    09.11.2018

    SV og Venstre fremhever Sps stolte klimahistorie når de går til frontalangrep mot nåværende Sp-leder Trygve Slagsvold Vedums klimapolitikk.

  • Ruter kjører eldre i Oslo dør til dør for 17 kroner

    06.11.2018

    - Kaster vi bort penger på eldre? Ja, på en måte. Men totalt sett kan samfunnet gå i null, sier Claes Kanold i kollektivselskapet Ruter. I fremtiden må Ruter, som opererer i Oslo og Akershus, yte mer persontilpasset service, mener Kanold.

  • Bildelingsgigant lanserer i Norge

    06.11.2018

    En av verdens største bildelingstjenester lanserer i Oslo sammen med Obos. Ekspert tror ikke tjenesten vil ta av før flere folk ser på transport som en tjeneste.

  • Vi skal få størst mulig nytte av prosjektene

    06.11.2018

    Metodeutvikling og metodeforbedring er viktig for Ferjefri E39. På Teknologidagene var fagfolk fra mange ulike virksomheter samlet for å utveksle erfaringer og siste nytt om transportanalyser og samfunnsøkonomiske beregninger.

  • Dagens bomstasjoner kan bli fjernet, men...

    05.11.2018

    Bomstasjonene kan bli erstattet av GPS-teknologi hvis KrF-bråket ender med et regjeringsskifte.

  • Det farefulle vinterføret

    05.11.2018

    Man behøver ikke være forsker for å komme frem til at snø og hålke under folks føtter medfører fare for at noen faller og slår seg. Mange mennesker i Oslo - og for all del andre steder - har erfart dette, vinter etter vinter.

  • Kan dette flyet redde klimaet?

    03.11.2018

    Nettleseren din støtter ikke video. Kan dette flyet redde klimaet? Om 22 år kan all flytrafikk i Norge gå på strøm. Men først må det bli mindre skummelt å fly elfly. Endelig klaffer alt.

  • Ja til 120 kilometer i timen

    03.11.2018

    Norge er et vakkert land å kjøre i. Men hovedpoenget er å komme seg trygt frem raskest mulig. Derfor liker vi forslaget om å heve fartsgrensen til 120.

  • Statens vegvesen bør kunne presentere statistikk som viser at salting av veiene virkelig fører til færre ulykker.

    02.11.2018

    Salting er eneste måte å ivareta trafikksikkerheten på høytrafikkerte veier, mener Statens vegvesen, som bruker tonnevis med salt på de mest trafikkerte innfartsveiene til Bodø.

      

Gaustadalleen 21, 0349 Oslo

Tlf: +47 - 22 57 38 00

E-post: toi@toi.no