Du er her

Elbusser for bytrafikk gir mest miljø for pengene

Biodrivstoffer til dieselmotorer og «biogass» vil være fornybare drivstoffer som egner seg for buss på lengre strekninger.

De norske ambisjonene når det gjelder klima- og miljøvennlig transport er høye. Dette gjelder spesielt for kollektivtrafikken. Busstransport er et prioritert område for satsing på lavutslippsteknologi og fornybare drivstoffer.

Nå har forskere på TØI, på oppdrag fra NHO Transport, vurdert hvilke teknologiske løsninger og energibærere som kan gjøre busser klima- og miljøvennlige frem mot 2025. El-teknologiens muligheter og utfordringer er hovedtema i analysen, men også biodrivstoff og andre fremdriftsteknologier er vurdert. Kostnader tilknyttet de ulike fremdriftsteknologiene er også vurdert.

Forskerne konkluderer med at elbusser for bytrafikk gir fra 2020 mest klima- og miljø for pengene. Elbusser i Norge er energieffektive og vil bruke norsk fornybar elektrisk energi.

For innfasing av elbusser anbefales det å begynne med en bybusslinje, og gradvis bygge opp et nett med hurtigladestasjoner. For elbusser forventes en rask teknologisk utvikling frem mot 2025, lavere priser og høyere driftssikkerhet. Hurtiglading ved endestasjonene er en investering som vil bli lønnsom ved kommende overganger til full bruk av elbusser i byene.

Biodrivstoffer til dieselmotorer vil sammen med «biogass» være fornybare drivstoffer som egner seg for busstransport på lengre strekninger. En forutsetning er at de oppfyller de omfattende og til enhver tid gjeldende bærekraftkriteriene til EU.

Såkalte avanserte biodrivstoffer som oppfyller de strengeste fremtidige bærekraftkriteriene blir foreløpig ikke produsert i Norge. Økonomisk konkurransedyktig produksjon og å få opp tilstrekkelige produksjonsvolumer er utfordringer ved satsing på biodrivstoffer.

Fylkeskommunene har muligheter å prioritere klima- og miljøvennlige løsninger ved anbudsutlysninger på busstrafikk. Det er viktig at dette gjøres med et best mulig kunnskapsgrunnlag om blant annet teknologiens modenhet, kostnader, tilgjengelighet i markedet og driftsstabilitet.

Hele rapporten: Klima- og miljøvennlig transport frem mot 2025. Vurdering av mulige teknologiske løsninger for busser. TØI-rapport: 1571/2017. Forfattere: Rolf Hagman, Astrid H. Amundsen, Mikaela Ranta og Nils-Olof Nylund

  • Hva kjennetegner miljøvennlig bytransport?

    Hva kjennetegner egentlig miljøvennlig bytransport? TØI har foreslått et sett med indikatorer som gjør det mulig å sammenlikne miljøtilstanden i ulike byer, og samtidig fungere som et verktøy i miljøarbeidet.

  • Skal finne de grønne transportløsningene

    TØI og CICERO med partnere er tildelt nær 30 millioner kroner til forskningsprogrammet TEMPO som skal gi kunnskap om hvordan man best kan få til en miljøvennlig transportpolitikk. Støtten er gitt gjennom programstyret i RENERGI i Norges forskningsråd.

  • Mangel på møteplasser

    Veitvet/Sletteløkka-området i Groruddalen mangler gode fysiske, sosiale og kulturelle møteplasser. Det viser en stedsanalyse utført av CIVITAS og TØI. Stedet har har en rask endring i befolkningssammensetningen, hvor eldre norske blir boende mens yngre norskættede flytter og blir erstattet av innvandrerfamilier.

  • Kreativ byutvikling i Porsgrunn

    Porsgrunns byplanprosjekt ”kreativ byutvikling” ble satt i gang i forbindelse med feiring av byens 200-årsjubileum i 2007. Prosjektet har benyttet kultur som drivkraft i byutviklingen.

Viser fra 61 til 64 av totalt 64 artikler
      

Gaustadalleen 21, 0349 Oslo

Postboks 8600 Majorstua, 0359 Oslo

E-post: toi@toi.no

 

HR-excellence in research

 

 

Nettredaktør: Kommunikasjonsleder Hanne Sparre-Enger