I flere europeiske byer har man testet samleterminaler som har gitt reduksjon i kjørte kilometer, antall turer, utslipp, støy og arealbeslag. På tross av mange forsøk og mye oppmerksomhet er det relativt få i drift i dag.
De siste årene har sentrumsforeningene og andre i Stavanger og Drammen jobbet for å på plass en samleterminal, men inntil videre er det ikke lykkes.
Stavanger City Hub ble etablert i 2020 og kan på sikt bli en samleterminal. I Drammen jobber kommunen videre med konseptet i samarbeid med Oslo, Bærum, Asker og Viken.
TØI har studert prosessene i Drammen og Stavanger og har funnet disse barrierene for etablering:
- Usikkerhet om inntjeningspotensialet og etterspørsel etter samleterminaltjenester
- Manglende forankring av forretningsmodellen hos aktuelle logistikkaktører
- Konkurranse i logistikkbransjen
- Usikkerhet om i hvilken grad potensialet for reduserte utslipp og bedre byliv vil bli realisert
- Usikkerhet knyttet til kommunens rolle og virkemiddelbruk
- Mangel på felles problemforståelse, hensikt og mål
- Mangel på forutsigbar og jevn ressurstilgang
TØI har dokumentert og analysert samleterminalprosessene i Stavanger og Drammen gjennom intervjuer med aktører og dokumentanalyse.
Prosjektet ble gjennomført desember 2019-november 2020 og ble finansiert av Statens Vegvesen gjennom Bylogistikkprogrammet.