Du er her

Samordnet areal- og transportplanlegging – grunnleggende i klima- og miljøarbeidet

En samordnet areal- og transportplanlegging kan gi store og langsiktige gevinster i klima- og miljøarbeidet. Dersom denne samordningen er fraværende kan det gi problemer som man må slite med i lang tid.

I Tiltakskatalog.no finner du nå et kapittel som omhandler nettopp dette viktige virkemiddelet.

Arealbruk og infrastruktur er faktorer som legger langsiktige føringer på utviklingen innen mange områder. Plan- og bygningsloven fra 2009 slår fast at statlige føringer for en miljørettet og samordnet areal- og transportplanlegging skal tas hensyn til i offentlig planlegging på alle nivåer.

I september 2014 kom nye Statlige planretningslinjer for samordnet bolig-, areal- og transportplanlegging som konkretiserer hvordan en skal arbeide for å nå målene. På transportområdet gir i tillegg Nasjonal Transportplan (NTP) konkrete føringer gjennom økonomiske og organisatoriske virkemidler.

Tidligere studier har vist at rikspolitiske retningslinjer for samordnet areal- og transportplanlegging har hatt begrenset gjennomslag i praktisk politikk. Det virker som om konkrete incentiver er nødvendig og viktig. Dette er nå blant annet etablert gjennom bypakkene.  Les mer i Tiltakskatalogen.no.

  • Elektrifisering av lette kjøretøy kan redusere energibruken med inntil 76 prosent

    En massiv overgang til elektrisk framdrift kan redusere de direkte CO2-utslippene for lette kjøretøy med inntil 97 prosent og energibruken med inntil 76 prosent. Eventuelle CO2-utslipp fra selve strømproduksjonen er holdt utenfor.

  • Avgift på biodiesel – god eller dårlig miljøpolitikk?

    Den siste tidens debatt om gjeninnføring av avgift på biodrivstoff kan gi inntrykk av at dette er et ubetinget miljøpolitisk tilbakeskritt. Det er ikke nødvendigvis riktig.

  • Hva kjennetegner miljøvennlig bytransport?

    Hva kjennetegner egentlig miljøvennlig bytransport? TØI har foreslått et sett med indikatorer som gjør det mulig å sammenlikne miljøtilstanden i ulike byer, og samtidig fungere som et verktøy i miljøarbeidet.

  • Skal finne de grønne transportløsningene

    TØI og CICERO med partnere er tildelt nær 30 millioner kroner til forskningsprogrammet TEMPO som skal gi kunnskap om hvordan man best kan få til en miljøvennlig transportpolitikk. Støtten er gitt gjennom programstyret i RENERGI i Norges forskningsråd.

  • Mangel på møteplasser

    Veitvet/Sletteløkka-området i Groruddalen mangler gode fysiske, sosiale og kulturelle møteplasser. Det viser en stedsanalyse utført av CIVITAS og TØI. Stedet har har en rask endring i befolkningssammensetningen, hvor eldre norske blir boende mens yngre norskættede flytter og blir erstattet av innvandrerfamilier.

  • Kreativ byutvikling i Porsgrunn

    Porsgrunns byplanprosjekt ”kreativ byutvikling” ble satt i gang i forbindelse med feiring av byens 200-årsjubileum i 2007. Prosjektet har benyttet kultur som drivkraft i byutviklingen.

Viser fra 61 til 66 av totalt 66 artikler