Forsker Lasse Fridstrøm har på den ‘16. franskspråklige konferansen om transportøkonomi’ i Marne-la-Vallée 18.-19. mai. presentert TØIs modell for framskriving av kjøretøyparken og forklart hvordan Norge har fått verdens høyeste andel elbiler.
Du er her
- > Transportteknologi og miljø
- > Framskriving av kjøretøyparken - på fransk
Framskriving av kjøretøyparken - på fransk
Vi gir deg en fransk forklaring på hvorfor Norge har verdens høyeste andel elbiler.
-
Ladbare hybrider har miljøfordeler
Ladbare hybrider har store miljøfordeler når de lades hyppig og kjøres i elmodus, men fordelen er mindre enn typegodkjenningsverdiene tilsier.
-
Utslipp fra kjøretøy med Euro 6-teknologi
Målinger av utslipp fra bilparken viser at busser med Euro VI-teknologi fortsatt klarer utslippskravene. Overraskende viser det seg at to bensinbiler med direkteinnsprøytning også viser overskridelser av grenseverdiene for NOx.
-
Transportkunnskap inn i Energi21-styret for første gang
Erik Figenbaum, forskningsleder for miljø og klima på TØI, er oppnevnt til styret i Energi21.
-
TØI skal forske på elektrifiserte veier
El-veier testes på offentlige veier i Sverige. TØI deltar i et forskningsprosjekt som skal finne ut hvordan det fungerer.
-
Ladbare hybridbiler kjører på strøm halvparten av tiden
Ladbare hybridbilene kjøres 55 prosent av tiden med strøm ladet fra kraftnettet.
-
Fornybar diesel kan ha negative effekter
Fornybar diesel kan i verste fall ha store negative effekter på klima, lokalmiljø og biodiversitet.
-
Christian Weber forsvarte sin doktoravhandling 19. februar
Effektiv lagring av elektrisk energi
Den tyske fysikeren og TØI-forskeren Christian Weber forsvarte avhandlingen "Electrochemical Energy Storage: Carbon Xerogel-Manganese Oxide Composites as Supercapacitor Electrode Materials" på Bavarian Center for Applied Energy Research ved Universitetet i Wurzburg.
-
Holdninger påvirker graden av plager fra vindmøllestøy
Folk som er positive til vindmøller på generelt grunnlag er mindre plaget av støy fra vindmøller enn personer som er negative til vindmøller.
-
Et sykkelpolitisk gjennombrudd – på papiret
Stadig mer ambisiøse sykkelpolitiske mål blir ikke fulgt opp av konkrete prioriteringer og investeringer.