Prosjektet tok som utgangspunkt at kunnskap om areal- og transportutvikling for klimavennlige og attraktive byer ikke er tilgjengelig nok. En sentral del av prosjektet har derfor vært å lage en veileder til hjelp for planleggere og andre fagfolk. Veilederen Kunnskapsgrunnlag: Areal- og transportutvikling for klimavennlige og attraktive byer ble publisert november 2017.
Her finner du en oppsummering av rapporten. Veilederen skal være anvendelig, relevant og refererbar i planpraksis.
En annen sentral del av prosjektet har vært å bidra med innspill til hvordan plananalyser kan bli mer systematiske, kunnskapsbaserte og etterprøvbare, og hvordan kunnskapsgrunnlaget utviklet i prosjektet kan bidra til dette. Dette diskuteres i rapporten Systematiske, kunnskapsbaserte og etterprøvbare plananalyser. Systematiske, kunnskapsbaserte og etterprøvbare plananalyser.
I tillegg er følgende rapporter publisert:
- Den brukerinitierte rapporten Hvordan utforme selvforsynte boligsatellitter med lav bilavhengighet?
- KLIMATT var nyttig i produksjonen av Kunnskapsstatus. Handel, tilgjengelighet og bymiljø i sentrum
Presentasjoner av kunnskapsgrunnlaget finner du her: PDF og PowerPoint.
Organisering
Prosjektet er gjennomført i perioden 2014 – 2017, og hadde en total ramme på ca 4 millioner kroner. Prosjektet ble finansiert av Enova med fler.
Vestfold fylkeskommune hadde formelt prosjektlederansvar, mens TØI har hatt det faglige ansvaret for gjennomføring av prosjektet.
Prosjektet ble gjennomført i nært samarbeid med samarbeidspartnerne: Vestfold fylkeskommune, Oppland fylkeskommune, Akershus fylkeskommune, Hedmark fylkeskommune, Rogaland fylkeskommune, Hordaland fylkeskommune, Oslo kommune v/ Plan- og bygningsetaten, Jernbaneverket, Statens vegvesen region øst, Statens vegvesen region sør, Statens vegvesen region midt, Fylkesmannen i Oslo og Akershus, Fylkesmannen i Hordaland, Kommunal- og moderniseringsdepartementet.