Samferdselsdepartementet har siden 1996 gjennomført anbudskonkurranser på regionale flyruter i henhold til forskriftene om Forpliktelse til Offentlig Tjenesteyting (FOT).
TØI og Møreforskning Molde AS har utredet forslag til et nytt anbudsopplegg for Sør-Norge fra 1.april 2016.
Dagens situasjon er gjennomgått og mulighetene for kommersiell drift er vurdert. Det er også utarbeidet forslag til kriterier for når ruter bør inkluderes i anbudsopplegget, forslag som kan fremme konkurransen og forslag til rutestruktur og transportstandard.
Årsaken til at de to rutene foreslås nedlagt, er lavt belegg og høye kostnader samtidig som akseptabel tilgjengelighet/transportstandard oppnås uten disse rutene.
Ruten Oslo-Fagernes hadde i 2013 kun ca 3 000 passasjerer, en kabinfaktor på 15-20 prosent og et støttebeløp per passasjer på over 3000 kr.
Flere av rutene som i dag legges ut på anbud, vurderes som så trafikksterke at de kan drives på kommersiell basis. Dette gjelder blant annet ruten Oslo - Ørsta-Volda og rutene på Florø.
Rapport:
TØI rapport 1331/2014 Forfattere: Harald Thune-Larsen, Svein Bråthen og Knut Sandberg Eriksen