De er elsket og hatet, men har kommet for å bli. Delte elsparkesykler forårsaker forsøpling og høye skadetall, men de er også fleksible. De har ingen lokale utslipp og fungerer godt på «last-mile» strekninger.
I de to årene som har gått siden elsparkesyklene ble en del av bybildet har man diskutert hvilke handlingsrom kommunene har til å regulere elsparkesykkelmarkedet og hvem som har myndighetsansvar.
Forskningsprosjektet «MikroReg» har som mål å frembringe kunnskap som både lokale og sentrale myndigheter kan ta i bruk når de lager tiltak og regulering for elsparkesykler og annen mikromobilitet.
Les mer om forskningsprosjektet
I kick-off seminaret den 20. april 2021 ble MikroReg-prosjektet offisielt sparket i gang. Departement, kommuner, elsparkesykkelselskaper og forskere presenterte status, aktuelle utfordringer og mulige løsninger.
Program
09.00-10.00 NYTT ELSPARKESYKKELPROSJEKT: FORSKNINGSSTATUS
DU KAN SE OPPTAK AV DENNE SESJONEN HER
Velkommen og introduksjon av MikroReg Nils Fearnley, TØI
Regulering – behov, utfordringer og muligheter Nils Fearnley, TØI
Parkeringsløsninger for delte elsparkesykler Katrine Karlsen, TØI
Små ting, store data Espen Johnsson, TØI
Elsparkesykler til glede og besvær – erfaringene til brukere og ikke-brukere Katrine Karlsen, TØI
Elsparkesykkelskader – oppdatert status Henrik Siverts, Oslo Skadelegevakt
10.00-11.30 PERSPEKTIVER FRA DET OFFENTLIGE OG INTERESSEORGANISASJONER
Du kan se denne bolken i opptak her
Orientering fra Kommunal- og Moderniseringsdepartementet Statssekretær Paal Pedersen, KMD
Arbeidet med nye regler for elsparkesykler Anette Hauge, Statens vegvesen
Smart regulering og konkurranse Jan Ynge Sand, Konkurransetilsynet
Dialog mellom kommunen og elsparkesykkelaktørene – erfaringer fra Drammen Gert Myhren
Regulering med datadeling og dynamisk gategrunnsleie – første erfaringer fra Bergen Lars Ove Kvalbein, Bergen kommune og Harald Sævareid, Nivel
Hva skjer i Oslo til sommeren? Andrine Gran, Bymiljøetaten, Oslo kommune
Mikromobilitet satt i system på Nord-Jæren Espen Strand Henriksen, Kolumbus
Stasjonsbasert tjenestemodell i Bærum Fredrik Heiberg, Ruter
Nasjonal datahub for mikromobilitet Andreas Tryti, Entur
Elsparkesyklene invaderer - Hva med sikkerheten? Christoffer Solstad Steen, Trygg trafikk
Mobilitet for alle: Nye mobilitetsalternativer må ikke hindre andres mobilitet Terje André Olsen, Norges Blindeforbund
11.30-12.00 ERFARINGER FRA SELSKAPENE
Du kan se denne bolken i opptak her
Hva mener Ryde er god regulering? Johan Olovsson, Ryde
Refleksjoner etter to år med ullen markedsregulering Andreas Strømsheim-Aamodt, Zvipp
Erfaringer fra anbud i Europa: Hva er det som fungerer og ikke fungerer? Christina Moe Gjerde, Voi
Sikkerhet først: reguleringer og muligheter Lars Christian Grødem-Olsen, Tier