Prosjektet søker å forbedre trafikksikkerheten, unngå trafikkulykker i kurver spesielt, ved å utvikle innovativ teknologi. Systemet skal proaktivt overvåke, varsle og autonomt kontrollere kjøretøyets hastighet. Bruk av RSU (Road Side Unit) gjør det mulig å tolke bevegelser og friksjonsforhold på veien fra passerende biler, beregne en anbefalt hastighet, og forhindre sleng på kjøretøyene.
Stikkord: Road Safety, Connected Vehicles, Road Friction, ITS-G5, Collective Perception, Vehicular Sensors, IoT
Arbeidspakker
WP 1: Sensing WP leader Anthony Hovenburg, TracSense
WP 2: Wireless Communication WP leader Alexey Vinel, Høgskolen på Vestlandet
WP 3: Data analytics WP leader Sabita Maharjan, Universitetet i Oslo
WP 4: Cruise Control Design WP leader Maben Rabi, Høgskolen i Østfold
WP 5: Testing WP leader Maben Rabi, Høgskolen i Østfold
WP 6 og 7: Dissemination and management WP leader Marianne Stølan Rostoft, TØI
Prosjektdeltagere
TØI, Høgskolen i Østfold, Høgskolen på Vestlandet, Universitetet i Oslo og TracSense.
Underleverandører er Volvo Cars og AstaZero.
Prosjektet løper til 2023 og er finansiert av Forskningsrådet