Arbeidsreiser er et viktig element i folks hverdag samtidig som de skaper utfordringer for samfunnet gjennom trengsel på kollektive transportmidler, kø på veiene og store CO2-utslipp. Er det mulig å forbedre arbeidsreisen for den enkelte og samtidig redusere belastningen på miljøet?
I Byvekstavtalene er det også klare forpliktelser når det gjelder virkemiddelbruk for å nå nullvekst. Men i hvilken grad samsvarer politikere og innbyggere når det kommer til virkemidler innenfor transport? Og kan manglende samsvar mellom politikere og innbyggere påvirke demokratisk legitimitet?
Under finner du presentasjonene til hvert foredrag
PROGRAM
09:00 Velkommen og introduksjon
09.10 Hvorfor reiser vi slik som vi gjør? Bertil Vilhelmson, Göteborgs universitet
09.35 Variasjon i bilbruk og sykkelbruk i ulike bydeler i Oslo – hvorfor er det slik? Susanne Nordbakke, TØI, Berit Grue, TØI og Erik Bjørnson Lunke, TØI
09.55 Pause / spørsmål
10:00 Oslo, Bergen og Trondheim: Hva er potensialet for å redusere bilbruk på arbeidsreisen? Øystein Engebretsen, TØI
10:25 Hjemmekontor som tiltak for å redusere bilbruk? Hva er potensialet? Susanne Nordbakke, TØI
10:30 Folks tilfredshet med arbeidsreisen i Oslo Erik Bjørnson Lunke, TØI
10.45 Pause / spørsmål
11.00 Hvor demokratiske er bypakker og hvordan oppfattes bypakkene blant politikere i Oslo, Bergen og Trondheim? Petter Christiansen, TØI og Julie Runde Krogstad, Agder fylkeskommune
11:25 Er politiske virkemidler i takt med innbyggernes ønsker? Petter Christiansen, TØI
Petter Christiansens foredrag ligger samlet HER
11:45 Spørsmål
12.00 Slutt
Seminaret bygger i hovedsak på resultater fra forskningsprosjektet COMMUTE finansiert av Norges forskningsråd.
Har din arbeidsplass sperret zoom, kan du benytte privat e-post og delta som vanlig.
Det blir gjort opptak av seminaret som vil publiseres på toi.no
Deltakerkapasitet: 300 personer