Forfattere: | Aslak Fyhri, Fridulv Sagberg, Torkel Bjørnskau, Ole Aasvik |
Rapportnr: | 1791/2020 |
ISBN (elektronisk versjon): | 978-82-480-2311-1 |
Språk: | Norwegian |
Vedlegg | Sammendrag Hele rapporten |
Sykkelgate med begrenset biltrafikk er et skilttiltak som testes ut for å legge til rette for sykling. TØI har evaluert dette tiltaket gjennom før- og etterundersøkelser i Porsgrunn. Videoregistreringer viser at framkommeligheten er rimelig bra for syklistene. Forskjellene i fart mellom før- og etterundersøkelsen er ubetydelig og ligger innenfor feilmarginen i fartsmålingene. Feltintervjuer tyder ikke på at det er store problemer for syklister i Storgata. Imidlertid er det en betydelig andel som svarer at de i noen grad blir hindret av andre trafikanter, først og fremst av kjørende biler, og både syklende og gående svarte i større grad i etterundersøkelsen at de ble hindret av andre syklende og gående. Det var relativt små forskjeller mellom før- og etterundersøkelsen. Vurderingene av hvor godt det er å sykle, var litt mer positive i etterundersøkelsen, og en større andel begrunnet valget av sykkelrute med «bra infrastruktur» og «at det er trivelig» i etterundersøkelsen.