Forfattere: | Aslak Fyhri, Ole Aasvik, Ingeborg Storesund Hesjevoll |
Rapportnr: | 1818/2021 |
ISBN (elektronisk versjon): | 978-82-480-2346-3 |
Språk: | Norwegian |
Vedlegg | Sammendrag Hele rapporten Summary |
Oslo kommune har testet ut nye prinsipper for sykkelveivisning på en strekning vest i Oslo. Gjennom et felteksperiment med bruk av intervjuer, blikksporing og et GoPro-kamera har vi undersøkt effekten av tiltaket på rutevalg og trafikksikkerhet (distraksjoner). Det nye systemet for oppmerking førte til at syklistene endret rutevalg. Deltagerne opplevde det nye systemet som en forbedring. De følte større grad av kontroll og oversikt etter at den nye skiltingen og oppmerkingen kom. Vi brukte maskinlæring til å gjennomføre analyser av om den nye oppmerkingen førte til at syklistene ble mindre oppmerksomme på andre trafikanter. Denne viste at det ikke var noen endring. Kvalitative analyser av blikksporingen og folks svar på intervjuene tydet også på at tiltaket heller var en forbedring enn en trussel for trafikksikkerheten.