Forfattere: | Christian Steinsland, Anne Madslien |
Rapportnr: | 924/2007 |
ISBN: | 978-82-480-0819-4 |
ISBN (elektronisk versjon): | 978-82-480-0820-0 |
Språk: | Norwegian |
Vedlegg | Sammendrag Hele rapporten |
Rapporten inneholder følsomhetsanalyser av grunnprognosene for persontransport for 2020 og gir modellert effekt av ulike virkemidler. Resultater er presentert i form av antall turer, transportarbeid og CO2-utslipp. Beregningene indikerer at CO2-utslippene fra persontransport i Norge vil gå ned med ca 6 prosent fra 2006 til 2020 til tross for at transportarbeidet øker. Dette skyldes effektivitetsforbedringer i transportmidlene. Skal man nå reduksjonsmålene for utslipp presentert i Stortingsmelding 34 (2006-2007), må man innføre tiltak tilsvarende dobling av drivstoffprisen for personbiler. Ved ensidig satsing på lavere kollektivtakster, spises mye av gevinsten fra endret transportmiddelvalg opp av økt transportaktivitet totalt, og av at gående og syklende går over til å reise kollektivt.