Forfattere: | Muhammad Juned Akhtar, Mikael Ljung Aust, Rickard J. Eriksson, Helen Fagerlind, Alena Katharina Høye, Ross Owen Phillips, Fridulv Sagberg |
Rapportnr: | 1067/2010 |
ISBN: | 978-82-480-1070-8 |
ISBN (elektronisk versjon): | 978-82-480-1069-2 |
Språk: | English |
Vedlegg | Sammendrag Hele rapporten Summary |
Det ble foretatt dybdeanalyser av kryssulykker med personbil innblandet, og av kollisjoner mellom syklist og motorkjøretøy. De fleste kryssulykkene var kollisjon mellom personbil som svingte til venstre, og møtende motorsykkel eller tungbil. Den vanligste medvirkende faktoren for føreren i bilen som svingte, var at han/hun ikke la merke til møtende trafikant, på grunn av at oppmerksomheten var rettet mot andre aspekter ved trafikken.
I de fleste sykkelulykkene hadde bilisten oversett syklisten, enten på grunn av uoppmerksomhet eller på grunn av vanskelige siktforhold. Lav forventning om syklister i trafikken er en medvirkende faktor til uoppmerksomhet. Dårlige siktforhold var dels knyttet til veiutformingen og dels til kjøretøy. Spesielt for tunge kjøretøy er de store blindsonene rundt kjøretøyet et problem med hensyn til å oppfatte syklister. Analysene gir grunnlag for flere anbefalinger om forbedringer av datainnsamlingen når det gjelder dybdestudier av veiulykker.