Forfattere: | Kjell Werner Johansen |
Rapportnr: | 505/2001 |
ISBN: | 82-480-0182-2 |
Språk: | Norwegian |
Vedlegg | Sammendrag |
Lokal kollektivtransport i Norge finansieres stort sett av billettinntektene, mens selskapene som driver transporten, reguleres av myndightene både mht takster og rutetilbud. I en situasjon der budsjettene for tilskudd til driften er under sterkt press, er det av betydning å forholde seg til at etterspørselen påvirkes av takstene og at etterspørsel og pris avgjør inntektene. Vi går i rapporten igjennom en rekke analyser fra Norge og utlandet der en har studert pris- og tilbudselastisiteter. En priselastisitet er et relativt mål på etterspørselsendring som følge av prisendring. Vi fant en gjennomsnittlig priselasititet i Norge på minus 0,38 som tilnærmet betyr at ved 1% prisøkning kan vi i gjennomsnitt forvente 0,38% reduksjon i etterspørselen. Gjennomsnittlig tilbudselastisitet var 0,42 som tilnærmet betyr at om antall avganger i en by øker med 1%, øker forventet etterspørsel i gjennomsnitt med 0.42%.