Forfattere: | Nils Fearnley, Jon-Terje Bekken |
Rapportnr: | 802/2005 |
ISBN: | 82-480-0567-4 |
ISBN (elektronisk versjon): | 82-480-0568-2 |
Språk: | Norwegian |
Vedlegg | Sammendrag Hele rapporten Summary |
Det fins forholdsvis lite dokumentert empiri omkring dynamikken i etterspørselseffekter i transport, forstått som forholdet mellom de totale og de umiddelbare effektene, eller som vurdering av tregheten i tilpasninger. Det er imidlertid en gryende forståelse av at slik kunnskap ikke bare har betydning for nytteberegningene i nyttekostnadsanalyser, men også i stor grad er avgjørende for å forutsi inntektseffektene av for eksempel takstendringer.
Denne studien sammenfatter de siste par tiårs bidrag til å forstå dynamikken i etterspørsel etter transport generelt, og for kollektivtransport spesielt. Rapporten beskriver en del ulike beregningsmetoder for å skille etterspørselseffekter på kort og lang sikt. Deretter rapporteres studier der en har funnet forskjeller mellom etterspørselseffekter på kort og lang sikt. I snitt finner vi at de totale effektene (langtidseffektene) av takst- eller tilbudsendringer i kollektivtransport er 1,8 ganger så store som effektene innenfor samme år (korttidseffektene). Videre viser gjennomgangen at de totale effektene stort sett har materialisert seg i løpet av 5-7 år etter slike endringer.