Forfattere: | Paal Brevik Wangsness, Anne Madslien, Inger Beate Hovi, Nina Hulleberg |
Rapportnr: | 1850/2021 |
ISBN (elektronisk versjon): | 978-82-480-2389-0 |
Språk: | English |
Vedlegg | Sammendrag Hele rapporten Summary |
I denne rapporten modellerer vi effektene i godssektoren for å implementere dobbeltspor for jernbanen for hele distansen mellom Göteborg og Oslo, noe som reduserer transporttidene fra 7,5 timer til 4 timer. Tidsbesparelsene fører til kostnadsbe-sparelser som vil gangne alle transportkjeder som allerede bruker jernbane på denne fraktrelasjonen. Muligheten for raskere jernbanefrakt vil også tiltrekke seg godsvolumer fra andre transportkjeder som per nå bruker andre ruter eller konkur-rerende transportmidler, det vil si sjø- og veitransport, da det åpner for å redusere kostnadene. Å "trekke" godsvolumer bort fra veitransport vil føre til lavere CO2-utslipp og eksterne kostnader. Vi modellerer også scenarier med høyere drivstoff-beskatning for veitransport. Her vil noen transportkjeder gå over til å benytte jernbanetransport, det vil si at volumer blir "skjøvet" bort fra veitransport for å redusere kostnadene. Disse scenariene resulterer også i lavere CO2-utslipp og eksterne kostnader.