Forfattere: | Stefan Flügel, Gunnar Flötteröd, Chi Kwan Kwong, Christian Steinsland |
Rapportnr: | 1358/2014 |
ISBN (elektronisk versjon): | 978-82-480-1574-1 |
Språk: | English |
Vedlegg | Sammendrag Full report Summary |
Rapporten vurderer metoder for trafikkavviklingsmodeller (statisk makroskopisk, dynamisk makroskopisk og dynamisk mikro/mesoskopisk) i strategiske transportmodeller. Vår evaluering av metoder for trafikkavvikling beskriver dynamiske meso- eller mikromodeller som mest egnet for alle (vurderte) analysehensikter i købelastede byområder. De største fordelene er knyttet til en realistisk modellering av kø og bredden i analysemuligheter (muligheten til å aggregere resultater på alle ønskelige måter). Disse modellene har imidlertid noen utfordringer/ulemper i praksis. De krever mer detaljerte inndata, er mer krevende med hensyn på implementering, kalibrering og bruk og stiller høyere krav (ekspertkunnskap) på brukersiden. Pga. stokastikken i dynamiske meso/mikro-modeller bør fordelinger av prediksjoner fra flere modellkjøringer sammenlignes.