Forfattere: | Stefan Flügel, Askill Harkjerr Halse, Christian Weber, Ingunn Opheim Ellis |
Rapportnr: | 1882/2022 |
ISBN (elektronisk versjon): | 978-82-480-1927-5 |
Språk: | English |
Vedlegg | Sammendrag Hele rapporten - kun på engelsk Summary |
De siste tiårene har studier basert på såkalt «stated preference» (SP) vært dominerende metode for å verdsette kvalitetsfaktorer som reisetid etc. i transportsektoren. Nå er det mye som taler for at «revealed preference» data kommer tilbake, ettersom en nå får tilgang på nye og store data og analysemetoder basert på maskinlæring. I dette prosjektet har vi vurdert mulighetene som ligger i ulike datakilder. Vi finner at data fra rekrutterte paneler som bruker applikasjoner med GPS-sporing gir det bredeste og mest presise grunnlaget for slik verdsetting. For å underbygge dagens segmentering av enhetsverdier i norske transportanalyser, trenger en imidlertid å samle inn bakgrunnsdata i egne undersøkelser. Bruk av tradisjonelle reisevaneundersøkelser har fortsatt stor verdi når disse også skal brukes til estimering av transportmodeller.