Forfattere: | Alena Katharina Høye |
Rapportnr: | 1522/2016 |
ISBN: | 978-82-480-2031-8 |
ISBN (elektronisk versjon): | 978-82-480-1759-2 |
Språk: | Norwegian |
Vedlegg | Sammendrag Hele rapporten Summary |
Ulykkesmodeller er utviklet for riks- og fylkesvegnettet i Norge for å beregne normale antall personskadeulykker, lett skadde, hardt skadde, drepte og samlet antall drepte eller hardt skadde som en funksjon av trafikkmengde, strekningslengde, vegtype, fartsgrense, antall kjørefelt, antall kryss, automatisk fartskontroll, vegbelysning og andre vegegenskaper. Den valgte modellformen (negative binomialmodeller med variabel overspredningsparameter) gjør det mulig å benytte resultatene bl.a. i evalueringer av trafikksikkerhetstiltak med den empiriske Bayes metoden som i dag anses som den beste for å redusere risikoen for å systematisk overestimere virkninger av trafikksikkerhetstiltak i før-etter studier. Resultatene kan også brukes i ulike verktøy som brukes av Statens vegvesen for å gjøre analyser av ulykkessituasjonen i vegnettet og for å beregne forventede virkninger av trafikksikkerhetstiltak. Modellene er oppdatert fra TØI-rapport 1323/2014 med et nytt datagrunnlag fra 2010-2015.