Forfattere: | Jenny Blom, Tor-Olav Nævestad, Leif Chr. Lahn, Vibeke Milch Uhlving, Ingeborg Storesund Hesjevoll |
Rapportnr: | 1966/2023 |
ISBN (elektronisk versjon): | 978-82-480-1412-6 |
Språk: | Norwegian |
Vedlegg | Sammendrag, pdf Hele rapporten, pdf Summary, pdf |
Målene med studien har vært å kartlegge trafikklærerens rolle ved økt bruk av digital teknologi i føreropplæringen, for eksempel når deler av opplæringen kan gjennomføres i kjøresimulator, og undersøke hvordan man kan skape det beste samspillet mellom trafikklærer, elev og teknologi. Vår studie, basert på gjennomgang av forskningslitteratur og intervjuer, viser at trafikklærens rolle er viktig ved bruk av digital teknologi i føreropplæringen, for å tilrettelegge, tilpasse og forklare undervisningen for eleven. Trafikklærerens bidrag til samspill skjer gjennom forståelse for teknologien og evne til å skape en helhetlig forståelse for elevens situasjon, og å legge til rette for refleksjon. De fleste vi intervjuet mente at læringsutbytte er betinget av elevens og lærerens innstilling til, og erfaring med, teknologien.