Forfattere: | Alena Katharina Høye |
Rapportnr: | 1591/2017 |
ISBN (elektronisk versjon): | 978-82-480-2085-1 |
Språk: | Norwegian |
Vedlegg | Sammendrag Hele rapporten Summary |
Rapporten oppsummerer dybdestudier av 27 dødsulykker med moped i 2007-2016 som er gjort av Statens vegvesens ulykkesanalysegrupper (UAG). Det har vært en stor nedgang av antall mopedulykker i denne perioden som delvis kan forklares med færre berusede og færre mannlige førere, færre uten gyldig førerkort eller uten hjelm og færre trimmede mopeder. De fleste dødsulykkene med moped er ene- eller møteulykker. Slike ulykker er i gjennomsnitt mer alvorlige enn kryssulykker. I de fleste dødsulykkene med moped har mopedføreren bidratt til at ulykken skjedde. De mest relevante risikofaktorene er rus, manglende førerkort, manglende/feil hjelmbruk, samt unge og/eller uerfarne førere. De aller fleste mopedførere som er innblandet i ulykker, er under 20 år, men eldre førere har høyere risiko for alvorlige ulykker. Ca. hver fjerde moped i dødsulykkene hadde tekniske feil og 59% har vært trimmet. Trimming medfører trolig økt risiko, især for alvorlige ulykker.