Forfattere: | Torkel Bjørnskau, Aslak Fyhri, Michael Wøhlk Jæger Sørensen |
Rapportnr: | 1237/2012 |
ISBN: | 978-82-480-1392-1 |
ISBN (elektronisk versjon): | 978-82-480-1391-4 |
Språk: | Norwegian |
Vedlegg | Sammendrag Hele rapporten Summary |
For å bedre forholdene for syklister i Oslo ble det i 2011 anlagt og skiltet sykkelfelt i begge retninger og tillatt å sykle mot kjøreretningen i Kirkegata og Skippergata i Oslo. Tiltaket er evaluert ved hjelp av en spørreundersøkelse til trafikanter i forsøksgatene og i to kontrollgater før og etter at tiltaket ble innført. Det ble også gjort konfliktstudier ved hjelp av videoregistreringer i etterperioden i Skippergata.
Resultatene viser at syklistene er meget fornøyde med tiltaket, de sykler mer i forsøksgatene, og mindre på fortau. De føler seg også tryggere i trafikken. Fotgjengerne opplever at fortaussykling er et mindre problem. De føler likevel noe utrygghet, men det kan skyldes andre forhold. De mener generelt at tiltaket er fornuftig.
Bilistenes oppfatninger er blandet. I Kirkegata var de skeptiske, fordi tiltaket innebar at parkeringsplasser ble fjernet. I den andre gata var oppfatningen om tiltaket delt.
Konfliktregistreringer viser at det ikke skjer mange trafikkonflikter ved sykling mot enveiskjøring. Tiltaket ser dermed ikke ut til å være negativt for trafikksikkerheten.