Forfattere: | Hanne Beate Sundfør, Aslak Fyhri |
Rapportnr: | 1614/2018 |
ISBN: | 978-82-480-2113-1 |
ISBN (elektronisk versjon): | 978-82-480-2112-4 |
Språk: | Norwegian |
Vedlegg | Sammendrag Hele rapporten Summary |
Folkehelsekampanjen «Sykle til VM» hadde et stort nedslagsfelt i forbindelse med mesterskapet (Sykkel VM) i Bergen i 2017. Kampanjen var bygd opp rundt en aktivitetsapp basert på jakt etter GPS-punkter og premier. Formålet med kampanjen var å motivere til mer aktivitet i befolkningen. Appen hadde over 9000 nedlastinger, men kun en tredjedel av disse brukte appen til å registrere minst et premiepunkt. Resultatene viser at de som brukte appen mye i perioden hadde en økning i antall km syklet, og kvinner i noe større grad enn menn, men endringen (gitt utvalget) er ikke tilstrekkelig for å si at økningen skjedde som følge av bruken av appen. Appen utkonkurrerte ikke andre typer aktivitetsapper, men appellerte mest til de som i utgangspunktet ikke logget aktivitet. Ved framtidige kampanjer bør all datainnsamlingen (spørreundersøkelsene) integreres i appen.