Forfattere: | Nils Fearnley, Jan U Hanssen, Åse Nossum, Gustav Nielsen |
Rapportnr: | 962/2008 |
ISBN (elektronisk versjon): | 978-82-480-0884-2 |
Språk: | Norwegian |
Vedlegg | Hele rapporten |
Rapporten presenterer superbuss (bus rapid transit) som alternativ til satsing på bybaneløsninger i norske byområder. Vi finner at superbuss har potensial til å være mer kundetilpasset og bedre egnet til norske byområder, og at investerings- og driftskostnader sannsynligvis ligger betydelig under bybanens.
Ut fra et tenkt eksempel der en satser på en konkret superbusslinje i Trondheim, finner vi at den driftsøkonomisk vil gå omtrent i balanse. Sammenlignet med en bybaneløsning vil satsing på superbuss gi 50-60 prosent lavere driftskostnader, 60-75 prosent lavere investeringskostnader og et mer kundeorientert tilbud.
Vi antar at brorparten av de 10 største, norske byområdene har markedsgrunnlag for superbussatsing.