Forfattere: | Rune Elvik |
Rapportnr: | 1107/1998 |
Språk: | Norwegian |
Vedlegg | Sammendrag Hele notatet |
Notatet inneholder en nyttekostnadsanalyse og kostnadseffektivitetsanalyse av åtte støttetiltak for lavere fartsgrense i tettbygd strøk.
Analysene er gjort med to utgangspunkter:
(1) Nedsettelse av fartsgrense og støttetiltak innføres samtidig som en pakke av tiltak.
(2) Støttetiltakene skal kun sikre respekt for fartsgrensen.
Ved det første utgangspunktet inngår tidskostnader ved å overtre den nedsatte fartsgrensen i analysen, ved det andre utgangspunktet inngår ikke disse tidskostnadene. Det mest kostnadseffektive tiltaket er humper.
Tiltakenes samfunnsøkonomiske lønnsomhet avhenger sterkt av om tidskostnader inngår eller ikke. Kun 2 av 96 analyser viser at tiltakene er samfunssøkonomisk lønnsomme når tidskostnader tas med, mot 57 av 96 analyser når de holdes utenfor.