Forfattere: | Vibeke Nenseth, Randi Hjorthol |
Rapportnr: | 874/2007 |
ISBN: | 978-82-480-0720-3 |
ISBN (elektronisk versjon): | 978-82-480-0721-0 |
Språk: | Norwegian |
Vedlegg | Sammendrag Hele rapporten Summary |
Gjennom prosjektet ”sosiale trenders betydning for bilbruken” har vi sett på endringer i bilbruk over en tjueårsperiode og drøftet forhold som vil kunne påvirke bilbruken framover. Mobiliteten – med bil - har økt betydelig de siste par tiårene. Men det er ikke lenger selve biltilgangen som forklarer forskjeller i bilbruken. I høyere inntektsklasser er andelen som bruker bil til jobb omvendt relatert med utdanningsnivå. Ingen kjører mindre bil enn unge kvinner i storbyene. Ingen kjører mer bil enn familier som bor i forstedene rundt de store byene. Mens ungdom i mindre grad enn før synes interessert i bilhold og bilbruk, ser det paradoksalt nok ut til at barn i økende grad blir sosialisert til bilavhengighet. Med den kommende eldrebølgen er det grunn til å forvente at det også vil bli langt flere bilbrukere blant eldre kvinner. En fortsatt reurbanisering og en større oppmerksomhet på mobilitetens miljø- og helseaspekter vil kunne redusere bilbruken igjen.