Forfattere: | Tanu Priya Uteng, David Taylor |
Rapportnr: | 1391/2015 |
ISBN (elektronisk versjon): | 978-82-480-1607-6 |
Språk: | English |
Vedlegg | Sammendrag Hele rapporten Summary |
Den norske transportplanleggingsagendaen ønsker å skape gode forhold for fotgjengere og syklister. Bærekraftige transportmidler, dvs. kollektivtransport, sykling og gange skal også, ifølge politiske målsetninger, stå for all fremtidig trafikkvekst i byregionene. Statens vegvesen ønsket på bakgrunn av dette å ta i bruk verktøy for effektiv modellering av fotgjengere og syklister ved trafikkerte gatekryss i byene for å redusere trafikkulykker. Denne rapporten presenterer detaljert informasjon om tilgjengelige (og fremtidige) simuleringsverktøy som kan tas i bruk ved planlegging og utforming av veikryss. Vi har identifisert viktige hensyn som kapasitet og egenskaper som må vurderes dersom verktøyene skal brukes til effektiv utforming av gatekryss hvor fotgjengere, syklister og kjøretøy møtes.
Prosjektet er finansiert av Statens vegvesen gjennom FOU-programmet BEST – Bedre sikkerhet i trafikken.