Forfattere: | Tor-Olav Nævestad, Jenny Blom, Vibeke Milch Uhlving |
Rapportnr: | 1981/2023 |
ISBN (elektronisk versjon): | 978-82-480-2044-8 |
Språk: | Norwegian |
Vedlegg | Sammendrag, pdf Hele rapporten, pdf Summary, pdf |
Resultatene indikerer at økonomisk kjørestil med buss er forbundet med lavere energiforbruk. Vi har også indikasjoner på tilsvarende besparelser knyttet til vedlikehold. Flåtestyringssystem som registrerer kjørestil (brå akselerasjon og nedbremsing) er det viktigste tiltaket for økonomisk kjøring. Resultatene tyder på at økonomisk kjørestil er forbundet med lavere ulykkesrisiko, fordi sjåførene med høyest skåre i flåtestyringssystemet har nesten halvparten av ulykkesrisikoen til sjåførene med lav og medium skåre. Resultatene ser også ut til å tyde på at økonomisk kjørestil er forbundet med høyere passasjerkomfort. Vår studie viser sammenhenger mellom: 1) Miljøledelse og miljøkultur, 2) Sjåførenes aktive bruk av flåtestyringssystem, 3) Sjåførenes skåre i flåtestyringssystem, 4) Sjåførenes kjørestil og 5) Sjåførenes involvering i ulykker.