Forfattere: | Alena Katharina Høye, Michael Wøhlk Jæger Sørensen, Tineke de Jong |
Rapportnr: | 1447/2015 |
ISBN (elektronisk versjon): | 978-82-480-1674-8 |
Språk: | Norwegian |
Vedlegg | Sammendrag Hele rapporten |
Basert på en gjennomgang av sykkelhåndbøker fra en rekke land og internasjonal forskningslitteratur presenterer rapporten en oversikt over anbefalinger, retningslinjer, bruksområder og effekter på sikkerhet, trygghetsfølelse, fremkommelighet og transportmiddelvalg av ulike separate sykkelløsninger i by. Generelt har separate sykkelanlegg potensiale for å bedre sikkerheten og øke andelen som sykler. Det er store forskjeller mellom ulike typer sykkelanlegg. Gang og sykkelveger kommer dårligst ut, især mht. fremkommelighet. For sykkelveger, sykkelstier (ensrettede sykkelveger) og sykkelfelt avhenger effektene mer av den konkrete utformingen og reguleringen i kryss enn av hvilket tiltak som velges. Tilstrekkelig plass, forkjørsregulering i kryss og en utforming som forebygger konflikter med motorkjøretøy, andre syklister og fotgjengere, samt gjennomgående direkte forbindelser, kan forventes å ha de mest positive effekter på alle faktorene som er vurdert.