Forfattere: | Inger Beate Hovi, Anne Madslien, Tonje Lysø |
Rapportnr: | 1950/2023 |
ISBN (elektronisk versjon): | 978-82-480-2010-3 |
Språk: | Norwegian |
Vedlegg | Sammendrag Hele rapporten |
Statens vegvesen mottok høsten 2022 en forespørsel fra Norges Lastebileier-Forbund (NLF) om å øke tillatte vekter på lastebiler og vogntog. Med dette ønsker NLF at eksisterende kjøretøyutstyr skal kunne utnyttes mer effektivt og oppnå redusert klimagass¬utslipp per utført tonnkilometer, færre biler på veien og økt trafikksikkerhet og minst mulig negativ påvirk¬ning på infrastruktur. TØI har analysert effekten av hvordan økt tillatt totalvekt for noen kjøretøykombinasjoner påvirker transportkostnader, trafikkarbeid, transportmiddelfordeling, vegslitasje, klimagassutslipp og øvrige eksternaliteter. Samfunnsnytten av tiltaket er beregnet for perioden 2023 til 2030 for de tre analyserte kjøretøykategoriene, basert på basisframskrivingen til NTP 2025-2036. Vi finner at tiltaket er samfunnsøkonomisk lønnsomt og at besparelsen i transportkostnadene utgjør majoriteten av nytten. Dette viser at i motsetning til de fleste andre tiltak med formål å redusere CO2-utslippet fra transport, vil dette tiltaket både være bedrifts- og samfunnsøkonomisk lønnsomt.