Forfattere: | Erik Carlquist, Nils Fearnley |
Rapportnr: | 508/2001 |
ISBN: | 82-480-0186-5 |
Språk: | Norwegian |
Vedlegg | Sammendrag Hele rapporten Summary |
Rapporten analyserer kollektivtransportens utvikling i sju av de største norske byene i perioden 1986-99.
- Tilskuddene er redusert med 42% i perioden. Kollektivtransportselskapene kjører likevel flere kilometer.
- Takstene har økt med 23% bl a som følge av tilskuddskuttene.
- Trafikantene har blitt mer følsomme for takstnivået enn tidligere. Vi har beregnet en overordnet priselastisitet på -0,49. Dette skyldes bl a de store takstøkningene. Etterspørselen er totalt sett redusert med 5%. Dette skyldes hovedsakelig økte takster.
- Samfunnsregnskapet, som omfatter endringer i tilskudd, rutetilbud, takster, samt overført trafikk, viser at de senere årenes utvikling har påført samfunnet store kostnader. I forhold til 1986 har endringene i 1999 ført til en samfunnsøkonomisk forverring som er vurdert til 157 mill 1998-kroner. I hovedsak skyldes dette at tilskuddskuttene i liten grad har ført til kostnadsbesparelser de senere årene, idet driftskostnadene i stor grad er blitt veltet over fra myndighetene (reduserte overføringer) til passasjerene (økte takster).