Forfattere: | Anne Madslien, Randi Jule, Olav Konrad Putz |
Rapportnr: | 415/1998 |
ISBN: | 82-480-0074-5 |
Språk: | Norwegian |
Vedlegg | Sammendrag hele rapporten Summary |
En har i rapporten beregnet mulige effekter av ulike tiltak eller utviklingstrekk i innenlands godstransport. Dette er gjort ved at 12 ulike scenarier er analysert ved hjelp av nettverksmodellen NEMO. I forhold til et basisscenario har en bl a beregnet endring i transportmiddelfordeling og transportkostnader som følge av høyere miljøavgifter, infrastrukturutbygging, endret tilbud i sjøtransporten, endret varesammensetning og endrede krav fra transportkjøperne. En har også beregnet endring i eksterne effekter som miljøutslipp, støy, slitasje på infrastruktur, og ulykker knyttet til godstransport.
En konklusjon fra beregningene er at totalkostnadene knyttet til innenlands godstransport i hovedsak øker dersom sjøtransporten minker. Også utslippene øker ved en overgang fra sjø, bortsett fra i scenariene med økte miljøavgifter, hvor en samtidig får en vridning bort fra vegtransport.