Forfattere: | Jostein Tvedt |
Rapportnr: | 1994/2023 |
ISBN (elektronisk versjon): | 978-82-480-1457-7 |
Språk: | Norwegian |
Vedlegg | Sammendrag, pdf Hele rapporten, pdf |
Forskningslitteratur indikerer at offentlige tall undervurderer omfanget av utlendingers bidrag til nasjonal veitransport. Dette gjelder spesielt underrapportering av kabotasje fra sjåfører fra de nye medlemslandene i EU etter 2004. I tiden etter liberaliseringen av transportmarkedene innenfor EØS-området i 2009 har endringene i markedet for godstransport på vei i Norge vært store. Ulikhetene i kostnads- og lønnsnivå er fremdeles betydelige mellom Norge og Øst-Europa, slik at transportmarkedets endringsprosess trolig bare er i en tidlig fase. Det er en fare for at norske transportører gjør seg så avhengig av arbeidskraft fra lavkostland at lønnsbetingelsene blir for dårlige til å rekruttere norske ungdommer til næringen. EUs mobilitetspakke, og Regjeringens handlingsplan mot sosial dumping i transportsektoren, medfører trolig at liberaliseringsprosessen går senere enn uten disse tiltakene.