Forfattere: | Alena Katharina Høye |
Rapportnr: | 1517/2016 |
ISBN (elektronisk versjon): | 978-82-480-1753-0 |
Språk: | Norwegian |
Vedlegg | Sammendrag Hele rapporten Summary |
Denne rapporten inneholder oppdaterte versjoner av fem kapitler i Trafikksikkerhetshåndboken som handler om motorsykler. Blant de viktigste risikofaktorene for motorsyklister er høy fart og unge førere. I tillegg blir motorsykler ofte oversett i trafikken og er i mindre grad beskyttet mot skader enn personer i andre typer motorkjøretøy. R-sykler (racing replicas) har høyere risiko enn de fleste andre motorsykler, trolig i hovedsak fordi de ofte førere som er unge og/eller glade i høy fart. Motorvolum eller -effekt har ikke noe sammenheng med ulykkesrisikoen. Bruk av kjørelys har vist seg å redusere innblandingen i flerpartsulykker i dagslys med omtrent 40%. Bruk av hjelm har vist seg å redusere antall dødelige hodeskader med omtrent 60%, både på motorsykler og på firehjulsmotorsykler. Risikoen for nakkeskader er redusert eller uendret. Vernetøy for motorsyklister, især med polstring, har vist seg å beskytte mest mot mindre skader og mot åpne sår, men ikke eller kun i liten grad mot brudd. ABS-bremser på motorsykkel har vist seg å redusere antall personskadeulykker med omtrent 30%