Forfattere: | Niels Buus Kristensen, Harald Thune-Larsen |
Rapportnr: | 1956/2023 |
ISBN (elektronisk versjon): | 978-82-480-2017-2 |
Språk: | Norwegian |
Vedlegg | Hele rapporten |
Den nasjonale luftfartsstrategien Bærekraftig og sikker luftfart fremhever to virkemidler for lavere klimagassutslipp fra luftfarten: (1) CO2-avgiften på norsk innenriksflyvning sammen med EUs kvotehandelssystem, og (2) Omsetningskravet for biodrivstoff (SAF) i det foreslåtte EU-regelverket RefuelEU Aviation. Rapporten benytter PACER-modellen til å beregne konsekvensene i form av endringer i billettpriser, passasjertall og CO2-utslipp i 2030 som følge av luftfartsstrategiens virkemidler sammenlignet med dagens situasjon. Modellberegningene av den økte norske CO2-avgiften og 5% SAF-innblanding i alt flydrivstoff innenfor Europa indikerer, at billettprisen på reiser i og ut av Norge øker med cirka 3% og gir en total reduksjon av passasjer¬tall på drøyt 2% og av CO2-utslippet på cirka 6%. Størsteparten av den totale CO2-reduksjonen (5%) skyldes innblanding av SAF og bare 1% den økte CO2-avgiften.