Forfattere: | Erik Figenbaum, Marika Kolbenstvedt |
Rapportnr: | 1492/2016 |
ISBN (elektronisk versjon): | 978-82-480-1718-9 |
Språk: | English |
Vedlegg | Sammendrag Hele rapporten Summary |
En spørreundersøkelse ble gjennomført blant bileiere, for å finne ut hvem elbil- og ladbar hybridbileiere er, hvordan bilene brukes, hvorfor de kjøpes, hvordan teknologien vurderes, og sammenlignet med forbrenningsmotorbileiere. Elbileiere er yngre, har flere barn og biler, høyere yrkesdeltagelse og lengre jobbreisevei enn de andre nokså like gruppene. Ladbare hybridbiler og elbiler konkurrerer pga. insentivstrukturen ikke om samme kunder. Elbilene brukes mest totalt og hverdagsturer, minst på ferieturer. Bilene lades hjemme, til dels på arbeid og sjelden ellers. Elbileierne klarer hverdagen bra, 83% har aldri droppet en reise, kun 6% har avbrutt. Droppede og avbrutte reiser kan halveres med bedre ladeinfrastruktur. Ladbare hybridbiler kjøres gjennomsnittlig 55% i «elmodus», 63% på arbeidsreiser, og kjøperne motiveres i hovedsak av sparte kostnader og miljø. Elbileiere motiveres i tillegg av insentiver som gratis bomring.