Forfattere: | Bård Norheim, Kjell Werner Johansen |
Rapportnr: | 385A/1998 |
ISBN: | 82-480-0055-9 |
Språk: | Norwegian |
Denne rapporten omfatter konsekvensene av å innføre resultatavhengige tilskuddskontrakter i Oslo. Beregningene viser at det er mulig å utvikle en tilskuddskontrakt som i hovedtrekk klarer å forene en bedriftsøkonomisk tilpasning for AS Oslo Sporveier med et samfunnsøkonomisk optimalt tilbud innenfor dagens tilskuddsramme. Det er utviklet en tilskudds-modell som avhenger av rutetilbud og passasjertall og som ifølge disse beregningene vil gi en samfunns-økonomisk gevinst på ca 300 mill kr årlig, med ca 150 prosent økning i frekvensen og mer enn halvering av vognstørrelsen. Effektiviseringspotensialet vil avhenge av rammebetingelsene for en slik kontrakt. Detaljene i en slik tilskuddsordning og evt overgangsordninger må være gjenstand for forhandlinger og dermed påvirke det ”optimale” nivået for de enkelte tilskuddsfaktorene.
Rapporten foreslår at det innføres en resultat-avhengig tilskuddsmodell i Oslo som en forsøksordning over 5 år som inneholder et ”sikkerhetsnett” i form av minimumskrav som må oppfylles for at kontrakten ikke skal oppheves.